8 دلیل برای انتخاب شغل مدیر پروژه
۱۴۰۰/۰۳/۰۲ تاریخ انتشار

مدیران پروژه چه کاری انجام می‌دهند؟

اصول اساسی مدیریت پروژه شامل برنامه‌ریزی، سازماندهی، ایمن‌سازی، کنترل، هدایت و مدیریت منابع و وظایف برای دستیابی به اهداف خاص تجاری است. مدیران پروژه استراتژی‌هایی را برای شروع پروژه، ارزیابی و درک نیازهای پروژه، تجزیه و تحلیل و جذب متخصصان مورد نیاز و نظارت بر پیشرفت کار تعیین می‌کنند. علاوه بر موارد مذکور، مدیر پروژه کارهای زیر را انجام می‌دهد:

  • یک مدیر پروژه مجموعه مهارت‌های موردنیاز برای تکمیل یک پروژه را مشخص می‌کند. 
  • بودجه موردنیاز برای انجام کار را تعیین می‌کند. 
  • جلساتی را برای پیگیری پیشرفت پروژه ترتیب می‌دهد. 
  • برنامه و زمان‌بندی مرحله به مرحله پیشرفت پروژه و زیربخش‌های مرتبط با پروژه را مشخص می‌کند. 
  • در مورد چگونگی انجام کارها و تخصیص وظیاف تصمیم‌گیری می‌کند. 
  • گزارشی در ارتباط با پیشرفت کار به ذینفعان ارائه می‌کند. 
  • روی فرهنگ کار تیمی کار می‌کند تا اعضا تیم در قالب یک مجموعه واحد وظایف خود را انجام دهند. 
  • مدیریت چند پروژه، کار دشواری است، اما با آموزش و کسب تجربه، افراد می‌توانند نکات مربوطه را یاد گرفته و وظایف محوله را به درستی انجام دهند. 

محدوده مدیریت پروژه

همانند بسیاری از مشاغل‌، مدیر پروژه برای انجام موفقیت‌آمیز وظایف محوله باید مهارت‌های مختلفی داشته باشد. علاوه بر مهارت‌های سازمانی، مدیران پروژه باید توانایی رائه راه‌حل‌های موثر برای حل مسائل را داشته باشند، مهارت‌های ریاضی بالاتر از حد متوسط داشتند و بتوانند با افراد به راحتی به تعامل بپردازند. برای افرادی که علاقه دارند مسئولیت‌های مختلفی را قبول کنند، حرفه مدیریت پروژه گزینه ایده‌آلی است. همان‌گونه که اشاره شد، تقاضا برای مدیران پروژه زیاد است. 

1. موسسه مدیریت پروژه (PMI®) پیش‌بینی کرده 22 میلیون فرصت شغلی جدید در حوزه مدیریت پروژه تا سال 2027 به وجود خواهد آمد. 2. مدیران پروژه در تمامی صنایع مورد نیاز هستند. اگرچه در زمینه فناوری اطلاعات این موضوع رایج است، اما در کارهای پروژه محور نظیر خدمات بازرگانی، نفت و گاز، امور مالی و بیمه، تولید، ساخت و ساز و صنایع به شدت وجود این افراد إحساس می‌شود. یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود افراد به سراغ این شغل جذاب بروند، بحث حقوق و دستمزدی است که دریافت می‌کنند. 

3. آن‌گونه که سایت کاریابی Glassdoor  اعلام کرده، متوسط دستمزد یک مدیر پروژه تازه‌کار 59،680 دلار در سال است. در ایران به سختی می‌توان رقم دقیقی در این زمینه ارائه کرد، با این‌حال، مدیران پروژه به دلیل مسئولیت‌های مختلفی که دارند دست‌کم 12 میلیون تومان در ماه حقوق دریافت می‌کنند. 

4. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که مدیران پروژه باید روی آن متمرکز شوند مطالعه مستمر است. مطالعه مستمر به آن‌ها اجازه می‌دهد در ارتباط با جدیدترین تکنیک‌های مدیریت پروژه اطلاعات لازم را کسب کنند. 

5. مدیران پروژه فرصت‌های شغلی زیادی در اختیار دارند و مسیر پیشرفت آن‌ها برای احراز مشاغل بالاتر هموار است. تجربه بالا، تخصص، گواهی‌نامه‌های مدیریت حرفه‌ای پروژه به این افراد کمک می‌کند تا دستمزدهای بیشتری دریافت کنند یا پست‌های سازمانی بزرگ‌تری را عهده‌دار شوند. 

6. مدیران پروژه ای توانایی را دارند تا تغییرات بزرگی را ایجاد کنند. آن‌ها نه تنها فرهنگ سازمانی، بلکه قادر هستند چشم‌اندازهای اصلی شرکت را تحت تأثیر قرار دهند. علاوه بر حقوق دلخواه، این افراد پاداش نسبتاً خوبی دریافت می‌کنند.

7. برخی افراد بر این باور هستند که آموزش‌های مرتبط با مدیریت پروژه راه را برای مدیرعامل شدن افراد هموار می‌کند که این حرف تقریبا درست است، زیرا هر دو نقش چالش‌ها و الزامات مشابهی دارند. هر دو نقش باید سرمایه‌گذاران همکاری کنند، با تیم‌های پروژه و مشتریان در تعامل باشند و با توجه به محدودیت‌های مالی تصمیمات درستی اتخاذ کنند. 

8. همان‌گونه که اشاره شد، مدیران پروژه همیشه در حال یادگیری هستند. آن‌ها باید مرتبا دانش خود در مورد فرآیندها و ساختارها، بازارهای جدید، فناوری، محصولات و خدمات و مشتریان را به‌روزرسانی کنند.

چرا گام برداشتن در حوزه مدیریت پروژه تصمیم درستی است؟

برای آن‌که بتوانید به عنوان مدیر پروژه حقوق بیشتری دریافت کنید باید به فکر دریافت گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای  باشید. گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای فرصت‌های شغلی بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهند. در حال حاضر دو رایج از گواهینامه‌های مدیریت پروژه PMP و PRINCE2 هستند. هر دو گواهینامه مزایایی دارد. بنابراین اگر تصمیم دارید به عنوان کارشناس مدیریت پروژه در سازمانی مشغول به کار شوید، بهتر است به فکر دریافت گواهینامه‌های تخصصی باشید. 

 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg